استوک فوتیج
مرجع دانلود فوتیج کروماکی جدید
فوتیج با کیفیت 4k بک گراند موشن گرافیک
استوک فوتیج » خبرها » چگونه درزمینه استوک فوتیج ها کسب و کار خود را شروع کنیم؟

چگونه درزمینه استوک فوتیج ها کسب و کار خود را شروع کنیم؟

تاریخ :
نویسنده : fahim
نظرات : 0
بازدیدها : 1,918
  • 0

چگونه درزمینه استوک فوتیج ها کسب و کار خود را شروع کنیم؟

 

چگونه درزمینه استوک فوتیج ها کسب و کار خود را شروع کنیم؟ 

راهنمای فیلم برداری کردن استوک فوتیج ها ،ویرایش  آنها و اطلاعاتی درباره لایسنس ها

امروزه بیشتر استوک فوتیج ها توسط سایت هایی مثل همین سایت stockfootage.ir به فروش گذاشته میشوند.تعداد زیادی شرکت در دنیا وجود دارند که به کار ساخت این ویدئو ها اشتغال دارند و هر یک نیز لایسنس ، قیمت و کیفیت خود را درمورد استوک فوتیج ها اعمال می کنند.

برای آنهایی که میخواهند با این نوع سایت ها کار کنند شناخت این موارد ضروری است.این نوشته به توضیح این موضوعات می پردازد.


انواع لایسنس ها

غیر انحصاری و انحصاری(Non-Exclusive and Exclusive)

یک لایسنس غیر انحصاری به این معنی است که شما به عنوان پدید آورده ی استوک فوتیج این حق را دارید که استوک فوتیج خود را برای پروژه های دیگر بکار ببرید و حتی آنرا به سایتهای دیگر نیز بفروشید. درحالی که لایسنس انحصاری این حق را که شما قادر به استفاده از فوتیج خود باشید از شما سلب می کند.توجه داشته باشید که معمولا دریافتی شما برای نوع انحصاری بیشتر خواهد بود.

فاقد بهره ی مالکانه و با حقوق محفوظ (Royalty-Free vs. Rights-Managed)

اینکه استوک فوتیج شما فاقد بهره ی مالکانه باشد به خریدار این حق را می دهد که به دفعات نامحدود از آن استفاده کند ، بدون آنکه لازم باشد برای هر بار استفاده مبلغی از سود خود را به شما بدهد. این نوع لایسنس حق فروش فوتیج به سایتها ی دیگر را برای شما قائل میشود.

بهره ی مالک همان میزان سودی است که به ازای هر بار فروش فوتیج شما به شما پرداخت می شود. این مقدار معمولا 20 تا 50 درصد سود فروش است.

در لایسنس های با حقوق محفوظ خریدار فوتیج به نسبت نوع و زمان استفاده از آن فوتیج ملزم به پرداخت قسمتی از سود خود به شما می شود و می تواند با پرداخت مبلغی به شما از فروش آن فوتیج به سایت های دیگر ممانعت کند.

 

 

کیفیت استوک فوتیج

هر فروشگاه اینترنتی شرایط خاصی برای عرضه و دانلود فوتیج شما دارد مثلا موضوع فوتیج ،حجم فایل،مدت فوتیج و رزولوشن آن بسته به سایت ممکن است تفاوت داشته باشد.قبل از فیلمبرداری استوک فوتیج لازم است به این موارد توجه داشته باشید.

 

ساخت استوک فوتیج

انتخاب موضوع و ایده

وقتی شما سایت  یا سایت های عرضه ی فوتیج خود را انتخاب کردید زمان آن است که موضوعی را برای کار هنری خود انتخاب کنید.شما میتوانید با بررسی سایت مورد نظر به دنبال فوتیج هایی بروید که بیشتر فروش داشته اند و در همان زمینه به فیلبرداری بپردازید.اگر با این روش مضوعی یافت نشد میتوانید از راهنمای زیر استفاده کنید.

به آرشیو فدیمی خود سری بزنید

اگر شما تازه وارد شغل فیلمبرداری نشده باشید احتمالا آرشیو های قدیمی دارید که مدت هاست به آنها رسیدگی نکرده اید. ارزش آن را دارد که سری به آنها بزنید و ببینید آیا میشود استوک فوتیج جدیدی را از آنها در بیاورید؟

اگر خواستید از آرشیو قدیمی فوتیج بسازید حتما کیفیت آن را مد نظر قرار بدهید. حداقل کیفیت قابل قبول اکثر سایت ها در حدود 1920×1080 است.

 

به اطراف خود توجه کنید

برای ایجاد یک فوتیج لازم نیست به مکان های دوردست سفر کنید بلکه میتوانید با نگاه به اطراف خود فرصت های فیلمبرداری را  ببینید و استوک فوتیج زیبایی بسازید.به عنوان مثال هر ساله صد ها هزار نفر به تاج محل می روند و از آن فوتیج تهیه می کنند پس نیازی نیست شما برای فیلبرداری با صرف هزینه زیاد به آنجا بروید .روی ایده های در دسترستان فکر کنید.

در یک زمینه خاص کار کنید

برخی از فیلمسازان موفقیت را در این می بینند که موضوعات مختلفی را به تصویر بکشند اما برای افرادی که تازه کار هستند بهتر است تا تمرکز خودرا روی موضوعی خاص بگذارند و در آن زمینه فعالیت کنند.

برای این کار به این فکر کنید که فیلمبرداری از چه موضوعاتی برای شما لذتبخش تر است؟همان چیزی که برای شما جذاب تر است را انتخاب کنید و روی آن کار کنید.

به موضوعات داغ روز توجه کنید

شناخت موضوعات روز مهارتی عالی است و در ضمن سود آور و جذاب خواهد بود.به چیز هایی که روزانه در اخبار میشنوید –مثل موضوعات اجتماعی ،اقتصادی،زیست محیطی- توجه کنید یا موضوعات داغ شبکه های اجتماعی را بیابید . هدف این است که مواردی را بیابید که در زندگی امروزه اهمیت دارند و دیده میشوند.

 از سوژه های تکراری دوری کنید

از ساختن فوتیج درباره موضوعاتی که بسیار به آنها پرداخته شده است خودداری کنید.مثلا ساخت تایم لپس از ابر های در حال حرکت ،غروب آفتاب در ساحل و حرکت اردک ها روی آب را کنار بگذارید.درعوض به مواردی بپردازید که جای آنها در سایت ها ی فوتیج خالی است .اگر می بینید که در مورد یک موضوع  چند هزار کلیپ ساخته شده است پس آن سوژه دیگر مناسب و سودآور نیست.

 

از یک کار ویدئویی به دوصورت درآمد کسب کنید

سعی کنید از فیلم هایی که قبلا طی یک پروژه فیلمبرداری ساخته اید به عنوان استوک فوتیج استفاده کنید این گونه از یک منبع دو بار برای کسب درآمد استفاده کرده اید.ممکن است تعجب کنید ولی بیشتر فیلم هایی که مثلا برای یک پروژه تبلیغاتی یا مستند ساخته اید را می توانید برای ساخت استوک فوتیج به کار ببرید.

 

تبلیغاتی یا تدوین گرایانه

استوک فوتیج تبلیغاتی

ویدئوهای تبلیغاتی موضوعاتی اند که که برای افزایش فروش یک کالا یا خدمت ساخته می شوند.بیشتر استوک فوتیج ها برای اهداف تجاری فیلمبرداری می شوند و موضوعاتی مثل سبک زندگی،تجارت ،معماری و یا تکنولوژی دارند.

استوک فوتیج تدوین گرایانه

این فوتیج ها معمولا برای برنامه های خبری ،مستند های طولانی یا ویدئو های آموزشی ساخته می شوند.این ویدئو ها معمولا در اماکن عمومی و با حضور افراد معروف ساخته می شوند.

هر دو گونه فوتیج ها ارزشمند هستند . ویدئو های تبلیغاتی در طیف وسیعتری از برنامه ها کاربرد دارند که این موضوع آنها را مناسب تعداد بیشتری از خریداران می سازد.در مقابل دسترسی به فوتیج های تدوین گرایانه سخت تر است و در نتیجه این ویدئو ها کمیاب تر و گران تر هستند.نکته مهمی که در مورد فوتیج های تدوین  گرایانه حائز اهمیت است این است که این ویدئو ها ممکن است با گذشت زمان کاربرد خود را کاملا از دست بدهند و دیگر خریداری نداشته باشند.پس در انتخاب این مورد دقت داشته باشید و به سایت عرضه کننده هم این مورد را گوشزد کنید.

 

ویرایش کردن فوتیج

پس از اینکه فیلبرداری به پایان رسید نوبت به ویرایش ویدئو می رسد.هر سایت قوانین خود را در مورد زمان ویدئو ، کیفیت آن و حجم فایل دارد.پس قبل از ویرایش این قوانین را بخوانید.

 

برش دادن ویدئو

با قرار دادن چند برداشت کنار هم که بهتر از سایر برداشت های ویدئو یی تان شده است شروع کنید.اگر لازم شد قسمت هایی از ابتدا و یا انتهای ویدئو را برش دهید و جدا کنید.هیچوقت در میانه ی ویدئو برش ایجاد نکنید. سعی کنید تا حد ممکن ویدئو شما یکنواخت و بدون پرش از صحنه ای به صحنه دیگر باشد .بصورت کلی مدت زمان یک استوک فوتیج 10 تا 20 ثانیه است (البته استثنا هایی هم وجود دارد)

تصحیح رنگی

ظاهر فوتیج خود را با افکت ها و تصحیح رنگ ها بهبود ببخشید.اما این کار را فقط در صورتی انجام دهید که کیفیت کار را بالاتر ببرد.بهتر این است که زیاد از این روشها استفاده نشود زیرا فوتیج شما را برای بعضی مصارف خریداران بی ارزش می کنند.

ذخیره سازی فوتیج

هنگامی که میخواهید قالبی برای ذخیره سازی فوتیج برگزینید هدف خود را بالاترین کیفیت ممکن قرار ندهید . به حدی کیفیت را بالا ببرید که فوتیج فضای زیادی اشغال نکند.همان طور که گفته شد هر سایت برای خود فرمت و سایز خاصی را اعمال می کند.فرمت های معمول فوتیج ProRes ، H264 و PhotoJPEG در قالب فایل .mov یا .mp4 هستند.برای اطلاعات بیشتر بی این مقاله مراجعه کنید.

 

 

کیفیت برتر از کمیت است

ساخت استوک فوتیج یک هنر است که نیاز به خلاقیت دارد در ضمن تمرین و آماده سازی نیز در کیفیت کار دخیل است.هرچه زمان بیشتری صرف گسترش و اجرای ایده های خود کنید کار نهایی شما با کیفیت تر خواهد بود.هر فریم را جوری برداشت کنید که یک فیلم تبلیغاتی یا سینمایی را فیلمبرداری می کنید.مثل انواع دیگر فیلمبرداری نورپردازی ، اجزای صحنه و حرکات دوربین در کیفیت کار شما موثر خواهد بود.

به استفاده از وسایلی که کار شما را حرفه ای تر نشان می دهند فکر کنید.مثلا استفاده از ریل و gimbal را مد نظر قرار دهید.

اگر برایتان مقدور است دوربینی با کیفیت 4k خریداری کنید . زمان زیادی تا جایگزینی کامل کیفیت  4k به جای HD  نمانده است.

پس ارزش آنرا دارد که برای این مورد هزینه کنید و چند سال بعد فوتیج با کیفیت 1080 شما در دسته بندی فوتیج های قدیمی در سایت ها قرار نگیرد.

زیبایی فروش فوتیج در سایتها این است که درآمد بالایی دارد و شما با آن میتوانید روی پروژه های بزرگتر سرمایه گذاری کنید.برای شروع نیاز به کمی پشتکار و تمرین است اما نگذارید این موضوع باعث دلسردی شما شود چون تمامی آنهایی که به موفقیت رسیده اند از این مرحله عبور کرده اند.هنگامی که به کار وارد شدید و تعدادی فوتیج در سایت های معتبر قرار دادید مشاهده خواهید کرد که تلاش های شما به بار می نشیند و اعتماد به نفستان در انتخاب موضوع کار بالاتر می رود.

 


نظر دهید :

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید

بالا
پشتیبانی آنلاین